Onderhoud aan elektrische auto

Elektrische en hybride auto's

Specialistisch onderhoud voor elektrische en hybride auto’s

Het snelst groeiende segment op de automarkt: elektrische en hybride auto’s. Misschien overweegt u zelf er een aan te schaffen of wie weet rijdt u er al een. Dan is het goed om te weten dat u bij Versteegen Auto's verzekerd bent van specialistisch onderhoud dat voor deze auto’s noodzakelijk is. Voor alle merken en modellen.

Ander soort onderhoud

Elektrische en hybride auto’s, ook wel e-voertuigen genoemd, vergen een ander soort onderhoud dan auto’s met een benzine- of dieselmotor. Hybride auto’s hebben weliswaar ook nog een (compacte) verbrandingsmotor aan boord, bij elektrische (EV) auto’s gaat het alleen nog maar om elektronische componenten, zoals accu’s, oplaadsystemen en elektromotoren.

Gecertificeerde monteurs

Deze technieken stellen ook nieuwe eisen aan onze monteurs. Vanwege de complexe elektronica, maar ook in verband met de hoge elektrische spanning die nodig is voor dit soort aandrijfsystemen. Ook zijn elektrische auto’s meestal uitgerust met een systeem dat remenergie omzet in elektrische stroom (regeneratief remmen).  

 

Om veilig en vakkundig aan deze auto’s te mogen werken, hebben de monteurs van Versteegen Auto's het hiervoor benodigde certificaat op zak. Hiervoor hebben zij een specifieke opleiding afgerond en nemen zij regelmatig deel aan opvolgtrainingen. Hierdoor zijn wij als bedrijf gecertificeerd voor het werken aan elektrische en hybride voertuigen.     

 Voiture électrique Boch Car Service Mechanic

Zijn servicebeurten nog wel nodig?

Jazeker. Door het ontbreken van een benzine- of dieselmotor en een versnellingsbak voor de aandrijving vervalt het onderhoud dat daarbij hoort. Dus geen motorolie verversen, olie-, lucht- en brandstoffilter vervangen, enzovoort. Wel moeten nog altijd de niveaus en kwaliteit van de koel-, rem- en ruitenwisservloeistof worden gecontroleerd. Hiernaast dient onder andere het onderstel, het remsysteem en de stuurinrichting periodiek gecontroleerd te worden. Ook moet soms – afhankelijk van de auto - de transmissieolie worden ververst. Maar het is vooral zaak om de elektronische systemen periodiek te laten controleren, te beginnen met de aandrijfaccu’s. Zijn daar bijvoorbeeld cellen van defect, dan presteert uw auto beduidend minder.

 

Software-updates

Ook is het belangrijk om het oplaadsysteem regelmatig door ons te laten checken op een goede werking. Laadt het systeem snel en goed op en hoe zit het met de warmteontwikkeling bij het opladen en ontladen? Niet voor niets zijn elektrische auto’s ook voorzien van systemen om de elektronische componenten te koelen. Allemaal zaken die ook bijdragen aan uw veiligheid. Daarnaast verstrekken autofabrikanten regelmatig software-updates om de functionaliteit en veiligheid van uw auto te waarborgen of te verbeteren. Nog een goede reden voor een periodiek bezoek aan onze werkplaats.    

 

Service-intervallen en APK

Daarnaast zijn er nog voldoende andere componenten na te lopen. Door het terugwinnen van remenergie tijdens het remmen, slijten de remblokken weliswaar minder, maar een elektrische of hybride auto is relatief zwaar door het accupakket. Hierdoor is er meer bandenslijtage en krijgen bijvoorbeeld ook de schokdempers, wielophanging en stuurinrichting het zwaarder te verduren. De service-intervallen staan vermeld in uw instructie- en/of onderhoudsboekje. Ze zijn doorgaans langer dan die van benzine- en dieselauto’s. Elektrische en hybride auto’s zijn na vier jaar ook APK-plichtig. Ook hiervoor is uw auto bij Versteegen Auto's in vakkundige handen.    

 

Veelgestelde vragen over elektrisch rijden

Hoe zit het met het onderhoud van een elektrische auto?

Het onderhoud is op sommige punten anders dan bij een auto met een verbrandingsmotor. Er hoeft geen olie of oliefilter vervangen te worden. Het is wel belangrijk dat essentiële onderdelen, zoals het accupakket, de remmen en banden periodiek gecontroleerd worden. Een elektrische auto heeft ook gewoon een APK keuring nodig. De techniek van een elektrische auto stelt ook nieuwe eisen aan monteurs, vanwege de complexe elektronica en de hoge spanning die nodig is voor dit soort aandrijfsystemen.

 

Om erkend en veilig aan deze auto's te mogen werken, heb je een certificaat nodig. Hiervoor hebben onze monteurs een specifieke opleiding afgerond. Daarnaast nemen we regelmatig deel aan opvolgtrainingen. Hierdoor is elke Bosch Car Service-vestiging gecertificeerd om veilig aan elektrische voertuigen te werken!

Hoe kom ik aan een oplaadpas?

Er zijn veel verschillende partijen die laadpassen verkopen. Het is verstandig om u hier even in te verdiepen om te kijken welke aanbieder het beste op uw behoeften aansluit. Er zijn namelijk prijsverschillen tussen verschillende laadpassen en abonnementen. Hier is online veel informatie over te vinden!

Kan ik een oplaadpas bij elke laadpaal gebruiken?

De meeste oplaadpassen zijn bruikbaar bij alle laadpalen in Nederland. Er zijn zelfs laadpassen die werken op laadpalen in België en/of Duitsland. Kijk bij het aangaan van een abonnement dus wel altijd goed of de pas ook daadwerkelijk bij alle laadpalen te gebruiken is waar u verwacht te komen.

Met welke stekker kan ik laden?

U kunt laden met de zogenaamde type 2 stekker, ook wel de 'Mennekes stekker' genoemd. Type 2 betreft de standaardstekker die gekozen is, mode 3 het communicatieprotocol. De Type 2-stekker is zowel bruikbaar voor het laden met 230 als 400 Volt. Anders dan de huis-tuin-en-keukenstekker (schuko) is deze stekker bovendien geschikt voor het laden bij hogere vermogens en het mode 3-protocol.

Wat kost laden?

U kunt ervoor kiezen om uw auto thuis op te laden of aan een openbare laadpaal. Het thuis opladen van een elektrische auto kost u ongeveer 23 cent per kilowattuur. Als uw auto bijvoorbeeld een accu heeft van 50 kilowattuur, zijn de kosten voor het opladen hiervan 50 x 0,23 = €11,50. In de praktijk zal uw accu nooit helemaal leeg zijn, dus valt dit nog iets lager uit. Bij een openbaar laadpunt zijn de kosten een stuk hoger. In Nederland is geen standaardtarief per kilowattuur afgesproken, maar het gemiddelde tarief bij publieke laadpunten ligt tussen de 30 en 60 cent per kilowattuur. Opladen bij een snellader is nog duurder. Hiernaast kan er een starttarief in rekening gebracht worden, óf een aanvullend tarief per minuut of uur. Wanneer een laadpaal langer bezet houdt dan nodig is, kan er soms een boetetarief gerekend worden per minuut. Steeds meer elektrische auto’s hebben apps waarmee u kunt controleren of uw auto al is opgeladen. Zo kunt u een boete voorkomen!

Hoe betaal ik voor het opladen?

Met een elektrische auto ‘tankt’ u eigenlijk stroom. Hiervoor heeft u een persoonlijke laadpas nodig, dit is meteen uw betaalpas voor het laden. U kunt een pas nemen met óf zonder maandelijks abonnement. Wanneer u kiest voor een pas mét abonnement, betaalt u voor uw maandelijkse abonnement en per kilowattuur. Bij een pas zonder abonnement betaalt u een toeslag voor het gebruik van de pas en per kilowattuur. Thuis laden is het goedkoopst, er is dan geen sprake van een starttarief en de kosten per kilowattuur zijn het laagst.

Waarom is laden bij een snellader duurder?

Opladen met meer vermogen vereist een robuustere elektriciteitsvoorziening. Dit is veel duurder, zowel om te kopen als om operationeel te laten draaien in vergelijking met laders met normale snelheid. Het vereist ook een ander type oplader met meer functionaliteit dan een lader met normale snelheid.

Kan elke auto aan een snellader?

Ja! Snelladen is daarnaast niet per definitie slecht voor de accu. Zeker als je maar af en toe snelladers gebruikt, is het geen enkel probleem.

Hoe laad ik mijn elektrische auto op?

Zodra u uw auto op de laadpaal heeft aangesloten en bent aangemeld met uw kaart of app, begint het opladen.

Hoe lang duurt een laadsessie?

De laadtijd van een elektrisch voertuig is afhankelijk van verschillende factoren: de huidige lading van de batterij en de totale capaciteit van de batterij, de oplaadtechnologie in het elektrisch voertuig, de uitrusting en het type laadpaal dat beschikbaar is en het type oplaadkabel dat wordt gebruikt.

Wat is het verschil tussen snel en normaal laden?

Er zijn twee soorten laders: normale laders en snelladers. Een reguliere oplader is over het algemeen te vinden op openbare parkeerplaatsen, bij EV-chauffeurs thuis of op het werk. Deze laders gebruiken wisselstroom (AC) en hebben verschillende aansluitingen. Een oplader thuis laadt bijvoorbeeld vaak met een laadvermogen van 3,7 kW (in 1 fase). Een oplader langs de weg heeft vaak een laadvermogen van 11 kW / h (3 fasen). 

 

Snelle laders zijn verspreid over de snelwegen van Nederland en worden onderweg gebruikt. De meeste snelladers hebben AC-en DC-snellaadvermogen met een laadvermogen van 43 - 50 kW. Dit betekent dat een elektrische auto met een geschikte batterij in 15 tot 30 minuten kan worden opgeladen tot 80%. Snel opladen is niet geschikt voor alle elektrische auto's. De plug-in hybrides Opel Ampera, Volvo V60, Toyota Prius en Golf GTE PHEV ondersteunen geen snelladen. Deze auto's laden dus met een lagere snelheid (tegen hogere kosten in vergelijking met een gewone oplader) op met een snellader.

Hoe verloopt de facturatie en betaling van het laadproces?

De facturatie en betaling van het laadproces gebeurt door uw mobiliteitsprovider, die u een laadpas geeft of de oplaad-app aanbiedt. Als u geen vast contract heeft kunt u bij veel laadpalen ook betalen met Visa, Mastercard en Paypal.

Kan ik met mijn laadpas in het buitenland mijn auto opladen?

Hiervoor kunt u het beste contact opnemen met uw Mobility Service Provider (MSP), omdat het kan afhangen van uw inschrijfgegevens voor het opladen en met welke partners zij een overeenkomsten hebben gesloten.

Waar kan ik een laadpaal vinden?

Oplaadpunten zijn verspreid over heel Nederland. U kunt uw elektrische auto vaak opladen bij hotels of restaurants of bij tankstations langs de snelweg. Op websites zoals https://www.oplaadpalen.nl/ kunt u alle beschikbare laadpalen terugvinden.

Wat betekenen CPO en MSP?

De elektrische vervoersmarkt bestaat uit verschillende partijen. Er is de Charge Point Operator (CPO) en de Mobility Service Provider (MSP). De CPO zorgt voor de levering van de laadpalen, de installatie en het onderhoud van de laadpalen en de pechhulp. De MSP verkoopt mobiliteitsproducten en -diensten. In dit geval een abonnement op het opladen, de bijbehorende oplaadkaart en/of de app en de betaling van uw laadsessies.

Is mijn voertuig geschikt om te laden met 22kw?

Hoe snel u kunt laden is afhankelijk van het type auto en de kabel die bij uw auto geleverd is. In veel gevallen is deze informatie terug te vinden in het instructieboekje die bij de auto is geleverd. Mocht deze informatie daar niet vermeld staan, dan raden wij aan om contact op te nemen met uw Bosch Car Service autobedrijf.

Kan ik op vakantie met een elektrische auto?

Dit is geen probleem, het vergt alleen een goede planning! Er zijn vele handige, gratis apps beschikbaar waarmee u een route langs laadstations in heel Europa kunt plannen. Als u om de 200 kilometer een laadstop maakt, haalt u zonder stress uw bestemming.

Hoe moet ik opladen in het buitenland?

In het buitenland kunt u gewoon dezelfde stekker gebruiken, de aansluitingen zijn namelijk gestandaardiseerd. U moet alleen wel even uitzoeken of u dezelfde laadpas kunt gebruiken.

Wijzigt mijn autoverzekering?

Elektrische auto’s zijn vaak duurder om te verzekeren. Bij sommige elektrische auto’s huurt u de accu, deze moet u dan apart verzekeren. Door onder andere het dure accupakket van een elektrische auto kan een schade duur uitvallen. Daarom is het verstandig om een allrisk verzekering af te sluiten. Hierdoor bent u verzekerd voor hogere kosten.

Wat is het verschil tussen laden op wisselstroom of gelijkstroom?

Een reguliere laadpaal levert wisselstroom. Omdat uw elektrische auto gelijkstroom nodig heeft, vindt er in de auto een stroomtransformatie plaats tijdens het laden. Bij een snellader werkt dit iets anders. Deze speciale laadpalen leveren van zichzelf al gelijkstroom, waardoor er geen omzetting nodig is en uw auto dus sneller laadt

Moet ik wachten tot de batterij helemaal leeg is voordat ik de auto oplaad?

Nee, u kunt de accu op elk gewenst moment bijladen. De capaciteit wordt namelijk niet beïnvloed door gedeeltelijk laden, omdat de lithium-ion accu geen geheugeneffect heeft.

Wat is een kWh?

Waar u bij een benzineauto de tankinhoud rekent in liters, wordt met de accucapaciteit van een elektrische auto in kilowattuur (kWh) gerekend. Dit is de hoeveelheid energie die u verbruikt als u een uur lang 1000 watt (een kW) verstookt. Als een laadstation bijvoorbeeld 10 kW kan leveren, is een accu met een capaciteit van 50 kWh na een uur voor een vijfde opgeladen. Een elektrische auto kan, afhankelijk van het model, grofweg 5 kilometer rijden met een kWh aan energie.

Laadpaal bij u in de buurt

Team bosch car service

Uw auto is bij Bosch Car Service in goede handen